Carlsberg ökade
Under 2007 ökade Carlsberg Sverige sin försäljning av dryck med tre procent till 409 miljoner liter samtidigt som vinsten steg med elva procent. Inom dagligvaruhandeln behåller Pripps Blå positionen som Sveriges största öl med en marknadsandel på 12,5 volymandelar. Falcon har stärkt sina andelar under året och är nu Sveriges nästa största öl med 12,4 andelar, före konkurrenten Norrlands Guld. Ramlösa är Sveriges största vatten och har nu en volymandel på 24,9 procent inom dagligvaruhandeln, enligt AC Nielsen, helår 2007. Carlsberg Sverige stärkte sin andel på Systembolaget under år 2007. Volymandelen uppgick till 29,3 vilket är en förbättring med 1,6 andelar jämfört med år 2006. – Den positiva utvecklingen på Systembolaget är bland annat ett resultat av framgångar för varumärket Carlsberg och specialölsportföljen med bland annat Staropramen och Leffe, som Carlsberg Sverige lanserade i januari. Specialöl är en snabbt växande trend både internationellt och i Sverige, säger Otto Drakenberg, vd Carlsberg Sverige.