Handlarna tror på sig själva
Februari månads Handelsbarometer visar att handlarnas självförtroende fortsätter att stiga, medan tilltron till utvecklingen i den totala detaljhandeln är rekordlåg. Flera av de branscher som spås drabbas hårdast av en ekonomisk avmattning är de som uppvisat starkast tillväxt under högkonjunkturen.
Handelsbarometern visar att 52 procent av handlarna tror på en försäljningsökning i den egna butiken de kommande tre månaderna. Det är en ökning med 5 procentenheter sedan januari månads mätning. Handlarna är däremot mer pessimistiska i bedömningen av den totala detaljhandeln, där bara 30 procent tror på en försäljningsökning under samma period. Även vad gäller kommande anställningsbehov är handlarna mer positiva för den egna butiken än för detaljhandeln i stort. – Den allmänna debatten om en eventuell förestående ekonomisk avmattning styr förmodligen panelens syn på handeln i stort, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.