Desam byter vd och lanserar ny kedja
Charlotte Nordén tillträdde som tillförordnad vd i Desam Fashion Group i somras och ersatte då Susanne Honk. Den första februari blev hon ordinarie vd och hennes första uppgift är att lansera det nya butiksformatet Eztrad. Den första butiken öppnar den 27 februari i Torp i Uddevalla. - Tanken är att alla butiker inom Desam ska profileras om och marknadsföras under det nya varumärket Eztrad, säger Charlotte Nordén. Initialt kommer den nya butiken i Uddevalla att ägas och drivas av den nuvarande handlaren. Hur affärsrelationen mellan Desam och handlarna kommer att se ut framöver är ännu inte klart. Idag består Desam av 68 frivilliga butiker och mindre kedjor med en sammanlagd omsättning på 700 miljoner kronor. Desam startade som en inköpscentral och står idag för inköp och utveckling av varumärken. Målgruppen är 40+, eller män och kvinnor mitt i livet, som Charlotte Nordén föredrar att beteckna den. Planen är nu att göra Desam till en mer homogen kedja. - Vi ska jobba mer synkroniserat, och dra nytta av att vi är en kedja. Men samtidigt behålla det personliga ute i butikerna.