23948sdkhjf

Light är ute

Försäljningen av lightprodukter minskar i dagligvaruhandeln. Kunderna föredrar produkter med socker och fett.

Light-trenden ser för tillfället ut att vara förbi enligt en ny studie från marknadsundersökningsföretaget Nielsen. – Konsumenten föredrar smak och naturlighet framför fett- och sockersnåla produkter, säger Bo Ekström, vd i Nielsen Sverige. Trenden är tydligt i försäljningen av honung som har ökat med 10 procent i volym det senaste halvåret jämfört med året innan. Som kontrast har under samma period sockerersättningsprodukter backat med nästan 4 procent i volym. Bordsmargarin med fetthalt mindre än 40 procent har backat med 7 procent i volym det senaste halvåret medan de med fetthalt över 80 procent ökat med hela 15 procent. Trenden är likadan inom dressing och majonnäs där de fettsnåla varianterna tappat kraftigt i volym men de ökat för de fettrikare varianterna. Även inom mjölk och yoghurt syns samma trend. Studien baserar sig på försäljning i dagligvaruhandeln för sista halvåret 2007.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064