23948sdkhjf

Indiska längtar hem

Sofie Gunolf, tredje generationen vd i familjeföretaget Indiska Magasinet, ser med tillförsikt mot framtiden. – Vi har egentligen haft det tufft på senare år, och inte känt så mycket av den glödande detalj-handelskonjunkturen, men under de snart 60 år vi verkat har Indiska ofta gått bra när övrig detaljhandel gått sämre.

Just nu, när världsekonomin börjar se skakig ut, vill Sofie Gunolf vårda sig om det åttiotal butiker företaget har i Norden. Redan för något år sedan lades planer på en eventuell expansion till Storbritannien åt sidan. – I stället börjar vi fundera på att öppna butiker i Indien. Där är detaljhandeln fortfarande outvecklad. Det mesta säljs på marknader, men också där håller shoppinggallerior och butikskedjor på att växa fram, och det kan på sikt vara en god idé att sälja våra kläder och inredningsprodukter i det land där de produceras. Jag tror att stilen skulle passa den indiska marknaden. Vi har märk väl inga konkreta planer, utan det är just funderingar än så länge, säger hon. Sofie Gunolf har vuxit upp med Indiska. Hennes mamma Christina Baines är dotter till grundaren Åke Thambert. Det var först i 14-års-åldern som Sofie insåg att det var lite speciellt att både föräldrar, morfar och andra släktingar jobbade på samma företag, och att hon var privilegierad eftersom hon kunde få sommarjobb i företaget. Hon har haft alla tänkbara befattningar inom företaget. – På de 20 år jag jobbat här har vi expanderat från 30 till 85 butiker, blivit ett nordiskt företag och blivit mycket mer professionella. Vi har ett eget designteam, och inköpare för varje produktgrupp. Under senare år har Indiska också systematiserat arbetet med att förbättra arbetsförhållandena hos våra leverantörer i Indien, Kina och andra länder. Under många år har Indiska ställt krav. Arbetet skedde i det tysta, med förbättringar av fabriker och med skolbygge och andra åtgärder för att förbättra förhållandena i de regioner där företaget verkar. Först för fem år sedan anställdes en person som arbetar med uppföljning av att uppförandekoden efterlevs. – Det har givit snabba förbättringar. I dag är problemen hos våra huvudleverantörer i stort sett lösta. Nu höjs kraven på deras underleverantörer. Vi ser också hur andra stora företag väljer våra leverantörer eftersom de då slipper driva hela arbetet själva. Nu har också ett mer systematiskt välgörenhetsarbete inletts. Det grundar sig på en noggrann analys av behoven, och under våren kommer Indiskas kunder att få möjlighet att bidra till utvalda projekt genom att köpa kampanjprodukter där en viss procent av försäljningen går till projektet. – Vi har varit vana vid att inte skryta med vad vi gör. Nu har det blivit dags att i stället berätta om det så att andra kan inspireras att hjälpa till, säger Sofie Gunolf. Läs hela intervjun i Dagens Handel vecka 5 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063