Flaskvatten ökar, öl tappar
Försäljningen av buteljerat vatten ökade med 10 procent. - Vatten på flaska smakar gott, är av hög kvalitet och det finns massor av goda smaker att välja på, säger Peter Mattsson, vd för Sveriges Bryggerier. Dessutom är vi världsbäst på att panta våra förpackningar så det kanske inte är så konstigt att vattenförsäljningen ökar. Försäljningen av öl ökade med måttliga 2,6 procent. Det är försäljningen till restaurangerna som minskar medan både försäljningen till Systembolaget och detaljhandeln visar på en ökning under 2007. Det framgår av preliminär statistik från Svensk Dryckesstatistik. Beräknad försäljning 2007, miljoner liter samt procentuell förändring jämfört med 2006 Starköl 285 +4,0 procent Folköl 154 +1,6 procent Lättöl 37 -2,6 procent Öl totalt 476 +2,6 procent Kolsyrad läsk 661 +6,3 procent Ej kols läsk 60 +3,9 procent Buteljerat vatten 272 +10,2 procent Läsk/vatten totalt 993 +7,2 procent Källa: Svensk Dryckesstatistik