Höga böter för aggressiv försäljning
Alltför aggressiv försäljning kan ge böter på upp emot fem miljoner kronor, enligt ett lagförslag som nu är ute på remiss. Lagförslaget är tänkt att anpassa de svenska reglerna till EU-standard. Den nya lagen innebär bland annat att ett förbud mot aggressiv marknadsföring införs, till exempel påträngande och oönskad telefonförsäljning. - I lagen föreslås ett förbud mot otillåtna lockerbjudanden, säger konsumentminister Nyamko Sabuni. Det har hittills varit alltför vanligt att konsumenter agerar efter att ha fått ett reklamutskick för att upptäcka att varan inte finns i butiken. Den nya lagens tillämpningsområde utvidgas även till att gälla information som lämnas efter ett köp. Därmed blir det förbjudet för en näringsidkare att efter ett köp till exempel lämna felaktig information om den lagstadgade reklamationsfristen. I och med den nya lagen införs också ett förbud mot direkta köpuppmaningar i reklam till barn i samtliga medier. Dessutom behålls förbudet att rikta reklam till barn under 12 år i TV-sändningar. Det är sedan upp till Marknadsdomstolen att avgöra om företag bryter mot dessa regler.