Handeln anar hårda tider
På tre månaders sikt tror knappt hälften av handlarna att försäljningen i den egna butiken kommer att öka. I december var den siffran 61 procent. När det gäller detaljhandeln i sin helhet tror 31 procent att försäljningen kommer att öka under de kommande tre månaderna. I december var den siffran 59 procent. Endast 4 procent av handlarna tror att rekryteringsbehovet till den egna butiken kommer att öka under de kommande tre månaderna. – Signalerna i samhället och den allmänna debatten om att sämre tider är i antågande, kan ha smittat av sig när det gäller synen på hela detaljhandelns utveckling, säger , vice vd på Svensk Handel. För hela 2008 är handlarna mer positiva. Ungefär åtta av tio handlare tror på samma eller ökad försäljning i den egna butiken under året. Det är samma nivå som i januari förra året. Om det blir hårdare tider för konsumenterna, tror handlarna att det första som de spar in på är lyxiga dagligvaror och restaurangbesök, därefter heminredning och möbler.