Nätbutiker kan missa stora intäkter i julhandeln
Enligt Handelns Utredningsinstitut kommer svenskarna att köpa julklappar för 2,5 miljarder kronor på nätet vilket är en miljard mer än förra året. En undersökning av företaget SiteScanners visar att svenska företag kan förlora 72 miljoner kronor i uteblivna intäkter under december. – Många nätbutiker är oförberedda på kundanstormningen och har ingen aning om vilken kapacitet de klarar av eller är ens medvetna om de köp de missar, säger Olle Bodelius, vd för SiteScanner. – Tålamodet på internet är kort och är sidan långsam väljer många kunder att gå någon annanstans. Olle Bodelius menar att det i många fall är det som om man bjöd in tusentals kunder i butiker på 20 kvadratmeter, sen blir man förvånad när alla inte får plats. HUI uppskattar att det kommer handlas för 16 miljarder kronor via internet nästa år. Om e-handelsbutikerna fortsätter att hålla lika låg standard så innebär det att de går miste om intäkter på 300 miljoner. – Internetbutikernas kapacitet förbättras inte och kundantalet ökar. Trycket blir hela tiden större. Förra året gick handeln miste om 34 miljoner kronor. I år är siffran mer än dubbelt så stor, avslutar Olle Bodelius.