23948sdkhjf

Användarna styr den nya e-handeln

Det har aldrig varit sådant drag i e-handeln som nu. I år väntas omsättningen öka med närmare 30 procent till drygt 15 miljarder kronor. Allt tyder på att julhandeln via internet kommer att bli rekordstor.

Ännu är e-handelns andel av den totala detaljhandelns omsättning blygsam. Den största delen ligger hos sällanköpshandeln med en andel på 5–6 procent. Men med tanke på svenskarnas fortsatta datamognad, den allmänna internet-eran vi lever i och de allt bättre e-handelssajterna spår experterna att försäljningen över nätet kommer att fortsätta växa starkt även de kommande åren. På e-handelsdagen som Dagens Handel och Svensk Handel arrangerade i Stockholm i veckan var framtidstron stor. I princip går allt att sälja på nätet – och det görs också! På internet samsas de stora kedjeföretagens internetförsäljning med små specialiserade e-handelsföretag som satsar på allt från dammsugarpåsar och skor i jättestorlekar till byggmaterial och begravningskistor. För det är just på nätet som det finns utrymme för det speciella. Allt fler handelsföretag inser också vikten av att hänga med på e-handelståget. Konsumenterna förväntar sig att kunna göra sina inköp också via nätet. E-handel är inte längre en konkurrent till traditionell handel, den är i allra högsta grad ett komplement. För mindre företag är det naturligtvis en resurs- och kostnadsfråga. Att som större företag eller butikskedja välja att inte satsa på e-handel kan vara förödande. Dagens e-handel har fortfarande mycket att utveckla för att svara upp till kundernas önskemål och krav. Det nya internet, som går under benämningen webb 2.0, innebär att användarna står för en allt större del av innehållet, jämfört med tidigare då det var företagen som enhälligt publicerade en utvald information. Bloggportaler och communities får dagligen mycket stora grupper av nya medlemmar, en ny internetgeneration av människor i alla åldrar som vill vara med och påverka innehållet på sajterna. Det här måste självklart också spegla den moderna e-handeln. Konsumenterna vill inte längre bara ha en lista med varor och priser. De vill kunna agera interaktivt: tycka till om produkterna, utbyta erfarenheter och diskutera priser, för att nämna några exempel. Det måste hända något på sajterna, annars tröttnar man och väljer något annat e-handelsföretag. Visst ställs det krav på den som startar eller redan tidigare arbetar med e-handel. Man måste skaffa sig nya kunskaper och vara beredd på att göra återkommande investeringar i tekniken. Det handlar såväl om sajtbyggande och marknadsföring som betalningsfrågor och logistiklösningar. Det är det värt för den som vill bli morgondagens vinnare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073