23948sdkhjf

Hon håller i tyglarna på nya Duka

Det händer mycket på inredningskedjan Duka just nu. Julhandeln är i full gång. Företaget är ute och testar nya marknader genom sina julshoppar, och i vår ska kedjan dra i gång sin webbshop. Bakom förändringsarbetet står den tidigare dressyrryttarinnan Meta Persdotter.

De 70-talet Dukabutikerna är fyllda av tomtar, julgransstjärnor och jullyktor, men framför allt är de fyllda av shoppingsugna kunder. – Min uppgift som vd, framför allt så här i jultider, är att jobba för att det ska bli så lätt som möjligt för dem som arbetar i våra butiker, säger Meta Persdotter. Allt som kan tänkas bli ett irritations-moment för personalen ser hon som sin uppgift att eliminera. – Att det finns nya kassakvittorullar när de tar slut och att julsnöret är av så bra kvalitet att det håller när man ska slå in paket, det är viktigt att sådant fungerar under julhandeln, säger hon. Meta Persdotter gillar att ta del av verksamhetens olika delar. I receptionen på Dukas servicekontor står ett stort vitt laminerat bord, en produkt som troligen i framtiden ingår i Dukas egenproducerade sortiment. Hon stryker med handen över den glatta ytan och säger: – Jag har lovat inköpsavdelningen att ta hem det här bordet över jul för att testa att ytan klarar både rödvinsfläckar och rödbetssallad. Meta Persdotter kom inte till något dukat bord när hon för åtta månader sedan tackade ja till jobbet som vd. – När jag började här funderade jag kring hur ofta jag hade varit inne på Duka under de senaste åren och insåg att det inte var speciellt ofta, säger hon. Däremot minns hon att som liten var det en självklarhet att gå in på Duka när hon var ute och handlade med familjen. Att det fortfarande är en bra bit kvar innan man återtagit den starka positionen och dragningskraften man tidigare hade är något som hon erkänner utan omsvep. – Men vi har helt klart påbörjat den resan, säger hon. En nysatsning för Duka under detta års julhandel är deras julshoppar. – Det är små butiker som vi bara har öppet under en begränsad tid på orter där vi i dag inte är etablerade. Det ger dels kunder som har svårt att ta sig till våra butiker tillgång till valda delar av vårt sortiment. Dels gör det att vi kan testa om det finns kundunderlag nog för att etablera butiker på nya platser, säger Meta Persdotter. Innan hon började på Duka var hon under ett år försäljningschef på Stadium Norden, och innan dess var hon elva år på Ikea där hon bland annat var varuhuschef för landets största varuhus i Kungens Kurva utanför Stockholm. – Att gå en runda i varuhuset med Ingmar Kamprad tar tid. Han är intresserad av varje liten detalj, förklarar Meta Persdotter. När hon pratar om sin karriär återkommer hon hela tiden till de goda förebilder många av hennes tidigare chefer varit för henne. – Min första chef hette Urban Lindquist. Meta var 14 år och hade fått frågan från en kompis i stallet om hon ville ta över hennes jobb som bestod av att skriva skyltar på Konsum i barndomsstaden Härnösand. Hon fick jobbet och började texta plakat för brinnande livet. – Att min chef ens satte upp mina första skyltar förstår jag inte. Jag såg ju själv att de såg förskräckliga ut. Men att han trodde på henne, trots att det första resultatet inte var det bästa, är något som etsat sig fast i hennes minne. – Han såg att det fanns en vilja och att jag hade potential, säger hon och ler. Att det var en stallkompis som tipsade om jobbet var inte konstigt. Stallet och hästar har haft en central roll i Meta Persdotters liv. Hennes mål var under lång tid att bli dressyrryttarinna. – Det var möjligheten till bättre hästar och bättre tränare som lockade ner mig från Norrland till Stockholm, säger hon. Även ridlärare och yrkesmilitär har stått på listan över möjligt yrkesval, men det var till slut detaljhandeln som lockade mest. – Sedan jag valde att satsa på en karriär inom handeln har mitt mål varit att bli vd för något spännande företag, säger hon. Så när frågan kom om att bli vd för Duka var svaret givet. Meta Persdotter har valt att skapa en ledningsgrupp som speglar Dukas starkaste målgrupp. – Vi i ledningsgruppen är bara kvinnor, nio stycken närmare bestämt, berättar hon. För ett tag sedan beslutade sig ledningsgruppen att satsa på webbförsäljning. Under våren 2008 kommer Dukas webbshop att öppnas. Att företaget valt att vänta så här pass länge, trots att e-handeln sedan en tid varit en stadig och allt snabbare växande försäljningskanal, har sin förklaring. – Vi är bra på att öppna butiker och kan det på våra fem fingrar. Men vi var tvungna att vänta med att gå in på nätet för att lära oss att göra på rätt sätt från början. Man får bara en chans på sig att lyckas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.06