Clas Ohlson växer med 15 butiker i år
Försäljningen uppgick under räkenskapsårets första sex månader till 2 178,0 miljoner kronor (1 899,1). Av försäljningen fördelar sig 2 121,2 miljoner kronor på butiker och 56,8 miljoner kronor på postorder och internet. Det gav en försäljningsökning om 15 procent för butikerna varav jämförbara butiker var +3 procent i lokala valutor. – Clas Ohlson växer starkt. För att ytterligare stärka vår konkurrenskraft förtydligar vi, som ett första steg, Clas Ohlsons position som vardagens problemlösare. Det är en unik position som bygger på våra styrkor och som skapar utvecklingsmöjligheter för såväl butikskoncept, sortiment och kommunikation. Detta skapar möjligheter för oss att långsiktigt fortsätta att upprätthålla en hög tillväxt, både på befintliga marknader och nya, säger vd Klas Balkow i en kommentar. Resultatet, eller vinsten, efter finansiella poster för företagets sexmånadersperiod landade på 271,2 miljoner kronor (222,9). Det är en ökning med 22 procent. Vinsten per aktie uppgick till 2,98 kr (2,45 kronor). Sedan november 2006 har Clas Ohlson ökat på sitt butiksbestånd med tretton butiker. Under 2007/2008 ska kedjan öppna mellan 15 och 20 nya butiker. För kommande år, 2008/2009, är planerna än högre. Mellan 20-25 nya butiker, inklusive 2-4 butiker i Storbritannien, planeras.