Tio köpcentrum i Stockholm blir vinnare
Konsultföretaget Experian har tittat på de nya handelsplatserna. Anne Marie Flood , affärsområdeschef för detaljhandel på Experian, menar att risken att köpcentrum eller att mindre lokala handelsplatser ska slås ut ökar för varje nybyggd handelskvadratmeter. Hon säger till Dagens Industri att de stora jättarna, som Boultbee, gjort noggranna undersökningar för att se att deras handelsplaner ska löna sig. Däremot anser hon att flera andra aktörer gjort en bristfällig analys innan man beslutat om att bygga ett köpcentrum. – De som profilerar sig och är aktiva med sitt kundunderlag kommer att vinna. Överetableringen tvingar fram mer kreativa lösningar och mer målgruppsanpassade handelsplatser. Vi får handelsplatser som i högre grad tänjer på helhetsupplevelser, där shoppingen kombineras med andra attraktioner, säger Anne Marie Flood till tidningen. Hon tror att de köpcentrum i Stockholm som har störst chans att klara sig är Liljeholmen som ska stå klart 2009, Sundbyberg som är under uppbyggnad, nyinvigda Bromma, Skärholmen, Forum Nacka, Stinsens köpcentrum, Sollentuna centrum, Sickla Köpkvarter i Nacka, Mörby Centrum och Vällingby Centrum. Samtliga av dessa köpcentrum är nybyggda, nyrenoverade eller planerar att bygga ut.