Årets julklapp är egentligen en kram
Det framkommer i en undersökning av bloggar som analysföretaget Aitellu Business Intelligence genomfört. Företaget har gått igenom 80 000 bloggar för att se vad som är intressant ute i bloggvärlden. Av de 80 000 bloggar man gått igenom har man hittat 2 000 inlägg om årets julklapp. Ser man på varor man kan köpa så toppar kläder och dofter listorna för landets bloggare. – Vår lista är rensad på saker man inte kan köpa, till exempel snö, vilket på ett sätt är synd för annars hade den enskilt största önskan till jul varit en enkel kram med 69 omnämningar, säger Aitellus marknadsansvarige Linda Pettersson i ett pressmeddelande. Aitellu Business Intelligence skriver att årets julklapp blev det ”först när den fick utmärkelsen. I praktiken är det så att HUI snarare utser än hittar Årets Julklapp.” Företaget menar att klappen är en ”självuppfyllande profetia”. För de företag som säljer GPS:er var utnämningen värd sina runda slantar. Utmärkelsen har gett gratis mediautrymme till ett värde av cirka 18 000 000 kronor bara under vecka 46 då klappen utsågs. Det motsvarar en rejäl TV-kampanj, rikstäckande utomhusreklam och mängder av helsidor i morgon- och kvällspress.