Utan entreprenörer – ingen utveckling
En lösning vore att minst hälften av alla nya tillstånd för att etablera livsmedelsbutiker går till privata entreprenörer och inte till kedjeorganisationer. Alla branscher, framför allt dess kunder, behöver entreprenörer som vågar tänka nytt, som vågar bryta gränser. Hur skulle världen se ut utan Wal-Mart, Ikea, H&M, Toyota och Microsoft, entreprenörsdrivna företag som gett sina kunder mer för pengarna? Drivna av människor som ser det de flesta inte ser, och som även har modet att våga göra det. Att sälja mat till människor såg under många, många år likadant ut. I butiken fanns en disk och bakom disken stod handlaren och expedierade kunderna. Under 1950-talet kom snabbköpet och sedan skedde inga större förändringar fram till åttiotalet då de första svenska lågprisbutikerna dök upp i Västsverige. En blygsam start som tog ordentlig fart i början av 2000-talet, och som har dominerat debatten och kunderbjudandena fram till för något år sedan. Svensk livsmedelshandel domineras av tre nationella aktörer: Ica, Coop och Axfood samt Vi i Stockholm och Bergendahls i Sydsverige. Dessa organisationer jobbar runt om i landet med att leta fram och få tillstånd till nya livsmedelsbutiker. Och kommunens invånare får ännu en butik av den sort de redan har. Detta är inget unikt för dagligvarubranschen. Oavsett stad och köpcentrum så hittar man samma butiksnamn för kläder, skor, sportutrustning och elektronik. Entreprenörerna har idag inte möjlighet att på lika villkor kunna konkurrera om nya butikslägen. Eftersom kedjeorganisationer leds av människor som gjort karriär för att de varit duktiga på att minimera risker blir det likriktning. Sverige måste våga släppa fram sina entreprenörer, ge dem det utrymme de behöver. SSLF uppmanar Sveriges kommuner att låta hälften av alla tillstånd för nyetableringar av livsmedelsbutiker gå till privata entreprenörer och hälften till kedjeorganisationerna. En del av entreprenörerna kommer säkert att välja att sätta upp en välkänd skylt på butiken, men ett antal personer kommer att välja att gå sin egen väg och tillsammans med sina kunder utforma morgondagens butik. Den butiken kan sedan antingen bli framtidens marknadsledare, eller bli uppköpt av en kedja som önskar inspiration, vilket var KF:s motivation till att köpa Vi Daglivs. Entreprenören har då kapital att utforska nya idéer. Ta gärna kontakt med mig för att ge mig exempel på nyetablerade livsmedelsbutiker som startats upp av entreprenörer som har full kontroll över sin butik, och hur kunderbjudandet ser ut. De är hjältar och ska lyftas fram. Tänk om det är i Sverige som morgondagens Wal-Mart har sin början.