Chefsbrist hotar Ikeas tillväxttakt
Ikea utsågs i år av landets unga akademiker till den mest attraktiva arbetsplatsen. Företaget ligger högt på listan över drömarbetsplatser både hos högutbildade och i handelskretsar, ett faktum som dock inte besparar företaget rekryteringsproblem. – Svårast har vi att få kandidater som vill bli varuhuschefer, säger Staffan Lindquist, personalchef. Förutom att det i Sverige råder låg arbetslöshet menar han att svårigheten med att rekrytera varuhuschefer är att många av dagens unga inte vill ta ansvaret att vara chef för ett Ikeavaruhus. – Min känsla är att de som kommer ut på arbetsmarknaden i dag inte har som karriärmål att bli chefer. Deras intresse ligger mer åt att bredda sig. Ena dagen vill de jobba med inköp och nästa på varuhuset, säger han. I dag finns det 17 Ikeavaruhus i Sverige. Planen för den närmaste framtiden är att bygga nya större varuhus på de redan etablerade marknaderna i Helsingborg, Malmö och Uppsala. – Om vi inte hittar de 1 000 chefer som vi söker inom företaget och externt, påverkar det våra planer så till vida att vi kan få dra ner på den takt vi önskar expandera i, säger Staffan Lindquist. Även på Ikeavaruhus i andra länder har man samma problematik som i Sverige. I grannlandet Danmark har man därför börjat kika på att anställa så kallade seniorsäljare. För tio år sedan låg Ikea på en 35:e plats bland attraktiva arbetsplatser bland akademiker. Placeringen gjorde att ledningen insåg att företaget måste rycka upp sig när det gällde att positionera sig som en attraktiv arbetsgivare. Från att rekryteringsprocessen haft stort fokus på tidigare arbetserfarenheter och utbildningar, började företaget för ett antal år sedan i stället titta på de ansökandes ambitioner, potential och om de gillade Ikeas värdegrund, något som har visat sig vara ett framgångskoncept. Ikea är i dag inte bara en intressant arbetsplats för många. – Jag har inga siffror på det, men vi märker att de anställda stannar kvar längre hos oss än vad de gjorde tidigare, säger Staffan Lindquist. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 47 – ute nu!