Rättvisa ekoklappar är årets trend
Julruschen är inte bara årets största händelse i handeln. Svensk Handel har gjort en kartläggning kring jultrenderna år 2007. Grunden för rapporten är intervjuer som gjorts med 409 av medlemmarna inom detaljhandeln. Resultatet visar att värderingar som får en alltmer framträdande roll i det offentliga samtalet också gör sina avtryck i julhandeln. Till exempel tror handlarna att ekologiska och rättvisemärkta gåvor kommer att bli allt fler i julklappshögen. Affärsidkarna tror att de kommer få en ökad konkurrens från virtuella butiker. Mer än hälften av de intervjuade antar nämligen att allt fler många kommer att göra julköp via nätet. Även klapparna kommer att bli virtuella, det kan exempelvis handla om nedladdningar av musik, film eller kort laddade med pengar till mat. Det senare är ett julklappstips till unga studenter. Undersökningar tipsar om lämpliga gåvor till olika kategorier av kunder som 40-talisten, mysparet, teens och storstadssingeln. På så sätt blir rapporten en lämplig manual när utmattade kunder suckar uppgivet av idétorka dan före dan i butiken.