Ekologiska varor väntas öka Axfoods omsättning
Försäljningen för livsmedelsjätten Axfood står ganska stilla. Försäljningsökningen för Axfood blev under årets första nio månader 0,9 procent jämfört med samma period förra året. I september gick försäljningen till och med något nedåt. En av förklaringarna till den långsamma försäljningsutvecklingen, menar Karin Hygrell-Jonsson, är nya konkurrenter om kunderna: –Kunderna är nyfikna när det kommer en ny konkurrent och vill besöka den och provhandla. Men ser vi bara till att våra butiker är välskötta och ger bra service, så ser vi att det här planar ju ut. Men det kan ta upp till ett år innan vi kan ta tillbaka en del av tappet, säger hon till Svenska Dagbladet Näringsliv. Det är främst i större orter som konkurrensen hårdnat. Bland annat testar kunderna gärna Ica Maxi och City Gross när de öppnas i någon stad. Men under hösten satsar Axfood på fler ekologiska varor, bland annat ska ett femtiotal nya ekovaror in i butikerna innan årsskiftet. Mer om det skrev Dagenshandel.se om i veckan. Karin Hygrell-Jonsson säger till Svenska Dagbladet Näringsliv att man ser ett trendbrott för kundernas efterfrågan och inköp av ekovaror.