Rosa Bandet - ett win win-koncept för alla
Resultatet blev hela 56 miljoner kronor. En succé,inte bara för Cancerfonden, utan också för de privatpersoner, företag och inte minst handeln som stött kampanjen och på olika sätt lämnat bidrag tillcancerforskningen. En allt större roll spelar Rosa Lördag, som arrangeras i samarbete med Svensk Handel. När Rosa Lördag genomfördes första gången 2005 var det omkring 25 köpcentrum och gallerior som medverkade. Året därpå hade 75 stycken anmält sig. I år var antalet närmare 200, inräknat enskilda butiker, som valt att genomföra en rosa kampanj den sista lördagen i oktober. Mer än en miljon rosa band såldes i år under oktober månad, och tillsammans med rosa varor och olika former av jippon var det en ansenlig del av insamlingen som gick genom handeln. Ica-handlarna kunde i samband med Cancergalan överlämna drygt 6 miljoner kronor, vilket var den enskilt största gåvan. Lindex bidrog med mer än 3 miljoner kronor. Pengar som kommit in genom försäljning av rosa band och rosa varor samt att företagen avstått en del av sina intäkter till insamlingen. Rosa Lördag är ett ypperligt exempel på hur handeln kan kombinera sin kommersiella verksamhet med konsumenternas intressen av medveten shopping. Allt fler kunder handlar ekologiskt och miljömedvetet och på Rosa Lördag kan de nu kombinera shopping med välgörenhet. När butikerna skänker en del av vinsten blir konsumenterna mer engagerade att också själva bidra. Det blir en win win-situation för alla inblandade, handeln, konsumenterna och forskningen som i slutänden får pengarna. Rosa Lördag är här för att stanna, det är alla inblandade övertygade om. Handeln behöver en rolig köphelg under hösten, kunderna vill vara med och dra sitt strå till stacken och Cancerfonden behöver mer pengar till bröstcancerforskningen.