23948sdkhjf

Fortsatt drag i e-handeln

Det tredje kvartalet i år ökade försäljningen via e-handelskanalerna med 20,3 procent, jämfört med samma period förra året.

Det innebär att utvecklingen inom e-handeln är tre gånger så stark som inom den traditionella detaljhandeln. Men hastigheten på ökningen mattas något, en av orsakerna är att branschen blir allt mer mogen. Det visar E-barometern från Handelns Utredningsinstitut, Hui, och Posten. – Den starka tillväxten för e-handeln leder till ökad aktivitet hos Postens 1 600 ombud. Antalet paket och aviserade brev som hämtades ut ökade med 14 procent under årets tredje kvartal. Paketen ligger allt kortare tid hos våra ombud och produkter som kan levereras av brevbäraren, som böcker och skivor, är storsäljare inom e-handeln, säger Erik Olsson, vd och koncernchef för Posten i en kommentar. Enligt E-barometern är framtidstron inom e-handeln stark. Av de tillfrågade företagen tror 71 procent att försäljningen kommer öka det närmaste halvåret, 73 procent av konsumenterna tror att de kommer att fortsätta handla över internet under samma period. Bara en av hundra tror att försäljningen kommer att minska, det är en ovanligt låg siffra jämfört med andra konfidensindikatorer i andra näringsgrenar. I Sverige väntas e-handeln uppgå till ungefär 14,7 miljarder kronor, det innebär ungefär tre procent av den totala detaljhandeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094