Fler rättvisa kunder
Men ökningen kommer från en mycket liten andel rättvisemärkta varor. – I dag känner sju av tio svenskar till vad Rättvisemärkt är och många av dessa vill handla etiskt och miljövänligt. Det är faktiskt så enkelt att man kan bidra till en rättvisare värld genom sina val i butikshyllan, säger Ola Höiden, kommunikationsansvarig på Rättvisemärkt, till Helsingborgs Dagblad. Redan för tio år sedan dök Rättvisemärkta produkter upp i butikerna, men exponeringen var dålig. Utbudet var också ganska litet, men i dag finns det bland annat kaffe, te, choklad, frukt och blommor som är märkta. - Genom att tillgodose konsumentens ökade intresse för Rättvisemärkt kan butikskedjorna dels öka sin försäljning, men också profilera sig som etiskt ansvarstagande. Och de som väljer att stå utanför riskerar förstås att hamna på efterkälken. I England, där man ligger några år före Sverige i utvecklingen kring etisk konsumtion, slåss kedjorna om att vara bäst på den här typen av varor, säger Ola Höiden.