H&M prisas för logistik
H&M har tre egna nyckelord för sin logistik: enkelhet, flexibilitet och ständiga förbättringar. - Att vi kan ha en så väl fungerande logistik är tack vare vårt teamwork från IT-stöd till medarbetare på distributionscentralerna och i butikerna, säger Nils Vinge, IR-chef på Hennes & Mauritz. H&M distribuerar miljontals varor till 1 400 butiker i 28 länder via ett 30-tal distributionscentraler. I Sverige har H&M en distributionscentral i Eskilstuna med cirka 250 anställda. Centralen för online- och kataloghandel i Borås har cirka 550 anställda och hanterar den svenska, finska och danska marknaden. Enligt juryn i Posten Logistics Awards motivering svarar H&M väl upp emot de krav som ställs på en modern logistiklösning. Juryn skriver: ”Logistiken har blivit en naturlig del av företagets strategi vilket innebär att H&M kan försörja sina marknader och butiker mer effektivt än sina konkurrenter. Det bidrar till en ökad försäljning och en oöverträffad lönsamhet samt skapar förutsättningar för snabb expansion till nya marknader.” Tre andra företag var finalister i tävlingen: Honda, Lenslogistics och Sony Ericsson. Detta var sjätte gången som Posten Logistics Award delades ut. Läs mer om H&M:s logistik i nästa nummer av papperstidningen Dagens Handel som kommer på fredag, 19 oktober.