23948sdkhjf

Det är dags att vakna!

För ett par veckor sedan kunde man läsa i Dagens Handel hur en butiksanställd under en följd av år stulit sammanlagt över en halv miljon från den klädbutik hon arbetade i utan att bli upptäckt. En kollega misstänkte till slut att allt inte stod rätt till och larmade butiksägaren. Tyvärr är detta ett alltför vanligt problem. Varor för sju miljarder kronor försvinner årligen från svenska butiker enligt Svensk Handel. Trots säkerhetsåtgärder ökar stölderna.

Detta styrks av European Theft Barometer som gör mätningar i 24 europeiska länder; De flesta länder i Europa har minskat sitt svinn 2006 jämfört mot 2005, medan svinnet i Sverige ökade till ca 1,32% av omsättningen. I denna studie uppskattas kundstölder svara för 48,8% av svinnet, interna stölder för 30,7% och leverantörsstölder 6,2%. Resterande 14,3% uppskattas bero på fel och processbrister. Det finns en omfattande okänd storhet här. Svinn kan liknas vid ett isberg: vi ser toppen, men under vattenytan döljer sig lika mycket. De detaljhandelsföretag som ingick i studien uttryckte en ökad oro för interna stölder. Brittiska säkerhetschefer uppgav att det var svårare att upptäcka personalens oärlighet jämfört med kundernas; de anställda kände till de interna systemens brister och svagheter. De hade även i många fall en personlig relation till säkerhetspersonalen. Drygt hälften av de interna stölderna utgörs av belopp som är mindre än 3500 kr. Andra vanligt förekommande bedrägerier är felaktiga återköp och rabatter, ”kompisköp” och fiffel med rabattkuponger eller kundklubbspoäng. Om en person stjäl för 500 kr i veckan blir det 24 000 kr på ett år. Om nettomarginalen är 3%, måste man sälja varor för 800 000 kr för att resultatmässigt uppväga det som stulits. Men allt är inte bedrägligt beteende. Svinn kan uppstå på grund av bristande processer och felaktiga beteenden, t ex i samband med återköp av varor; Man har handlat för rabatterat pris, returnerar varan och får fullt betalt, kanske beroende på brister i kassasystemet, eller för att man felaktigt accepterar en retur trots att kvitto saknas. Varför görs då så lite för att sänka svinnet inom den svenska handeln? Nu finns ju teknik som möjliggör ett framgångsrikt resultat. Svinn måste kunna mätas. Det krävs detaljerad information. Hela händelseförloppet i en transaktion ska kunna följas och alla kvittorader, avbruten försäljning, öppning/stängning av kassalådan med mera analyseras. Analys av svinn ställer stora krav på detaljanalys, flexibilitet och visualisering. Man måste kunna synliggöra okända mönster, upptäcka onaturliga beteenden och samband mellan kunder, kort, produkter, kassa med mera. Tekniken för att eliminera svinnet bygger på heltäckande detaljdata om affärstransaktionerna från bl a POS-systemet. Är det här det brister för våra svenska handlare? Att man saknar kännedom om den nya teknologins möjligheter? Eller varför händer så lite på området? Det är hög tid att vakna upp! Nordisk detaljhandel har mycket att lära av andra länder i Europa och USA. Här finns mycket pengar att hämta; pengar som slår direkt på marginalen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082