Wedins köper norsk kedja
Förutom de 100 norska miljonerna tillkommer också en tilläggsköpeskilling baserad på framtida resultatutveckling. Summan inkluderar en apportemission på 5 miljoner aktier och en säljarkredit om 20 miljoner norska kronor. Enligt ett pressmeddelande beräknar man att uppnå synergieffekter om 20 miljoner kronor på årsbasis med full effekt inom två år. Köpet av accessoarkedjan Morris och dess 35 butiker gör att Wedins får en ledande marknadsposition i Norden vad gäller accessoarer. Morris ska fortsättningsvis drivas under eget varumärke inom Wedins affärsområde Accent. – Efter en period av ett omfattande omstruktureringsarbete är vi nu redo att ta expansiva initiativ. Med Morris utvecklar vi vår ledande ställning i Norden. Morris är ett välskött och lönsamt företag, vilket medför en positiv resultateffekt och omfattande synergier för koncernen. Förvärvet gör att vi i ett slag stärker både vårt butiksnät och vårt nordiska erbjudande, säger Per Thelin, vd för Wedins. Efter genomfört förvärv kommer det totala antalet aktier i Wedins att uppgå till 61 805 553.