23948sdkhjf

E-handeln fortsatt stark

E-handeln är fortsatt intressant för kunderna, även om intresset mattas. Under årets andra kvartal ökade e-handeln i landet med 21 procent.

Försäljningstillväxten är mer än dubbel mot traditionell handel och tre av fyra företag tror på en ökning av e-försäljningen under årets andra halvår. Men ökningen under det andra kvartalet är, trots de höga siffrorna, de lägsta uppmätta sedan e-barometern startade år 2005. Det framgår av E-barometern från Handelns Utredningsinstitut, HUI. – E-handelns starka utveckling håller i sig. En viss avmattning har visserligen skett vilket är naturligt med tanke på den starka tillväxt vi sett tidigare. Både företag och kunder ser också ljust på framtiden vilket gör att vi kan vänta oss att e-handeln fortsätter att ta andelar av den traditionella handeln. Undersökningen visar också att leveransen är avgörande för en framgångsrik e-handel. Både kunder och företag är överens om att leverans ända hem är det viktigaste vid köp via internet medan kunderna också prioriterar snabbhet, säger Malin Ilbäcken, analytiker på HUI.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063