Eko-lådan får konkurrens av Hemköp
Nu hakar Hemköp på trenden med ekologiska frukter och grönsaker. I vissa av Hemköps butiker provar man färdigpackade lådor med varor.
Totalt säljer man färdigpackade lådor i 15 butiker. Skillnaden mot Hemköp och konkurrenterna Årstiderna och Ekolådan är att Hemköp inte kräver abonnemang eller medlemskap för att beställa varorna. Kunderna måste dessutom själva åka till Hemköp och köpa lådorna i butiken, de leverars alltså inte direkt hem till kunderna. Under sommaren har man provat att sälja de färdigpackade lådorna, som finns i tre storlekar. Man har sålt 600 lådor och nu ska försöket utvärderas. Om Hemköp väljer att fortsätta sälja de ekologiska lådorna kan det innebära en försäljning om 3 000 lådor per vecka. De lådor som inte säljs öppnas och i stället säljer man produkterna styckvis, skriver Ekowebb.