Apoteket håller inne med framtidsstrategi
I ett svar till Konkurrensverket om framtida strategier för Apoteksmonopolet skriver Apotekets vd Stefan Carlsson: “Våra framtida konkurrenter kommer främst att vara globala apotekskedjor. De har redan kunskap och erfarenhet av att verka i konkurrens och är säkert väl förberedda för att snabbt rulla ut sina organisationer i Sverige. Hur våra planer och strategier ser ut för att möta den konkurrensen vill vi egentligen bara diskutera enskilt med vår ägare, staten.” Svaret lämnades under torsdagen till Konkurrensverkets förfrågan till om vad Apoteket planerar inför den kommande avvecklingen av apoteksmonopolet. – Självklart ska vi som dominerande aktör granskas av Konkurrensverket. Jag har också vid flera tillfällen träffat verket och utförligt informerat om hur vi förbereder oss inför avvecklingen av monopolet. Vid vårt möte i april konstaterade också Konkurrensverkets generaldirektör att Apoteket, som alla andra företag, måste planera inför en framtida förändrad marknadssituation och att planer och förberedelser i sig inte strider mot konkurrenslagen, säger Stefan Carlsson. I Apotekets svar redovisas vad företaget prioriterar och det niopunktsprogram man följer för att utvecklas till ett kundorienterat och konkurrenskraftigt företag.