Herrväskan inte längre bara bögslunga
Alex Davari är sales manager på agenturen Style Tower som bland annat har hand om varumärket Enrico Benetti som har ett flertal väskmodeller för män i sitt sortiment. Han säger att övriga Europa varit snabba på att hitta trenden med så kallade manbags: – Ute i Europa har vi sett modet med herrväskor rullas ut för fullt de senaste fyra åren. Trenden har kommit från de stora modescenerna i London och Milano, säger han. Hans varumärke omfattar både små och stora väskor. Mest populär är den större väskan som det går att stoppa en bärbar dator i, som skiljer sig lite i utförande beroende på var man köper väskan. – Större väskor för datorer säljs över hela Sverige, ute i landet säljer vi också mest av större väskor i tyg, medan det i storstäderna är vanligare med mindre och materialet framför allt är läder, säger Alex Davari. Män står för en allt större del av konsumtionen i dag jämfört med för fem år sedan. De är också mer intresserade av modeinköp, ett intresse som många butiker försöker utveckla genom att hitta möjligheter till merförsäljning. Under hösten väntas både butiker och varuhus haka på möjligheten till att anpassa utbudet till denna målgrupp av män.