23948sdkhjf

Ny modevåg Coop Forum

New Wave Group och Coop Sverige samarbetar om Coop Forums klädavdelningar. Ett samarbete som är värt minst en kvarts miljard kronor. – Om vårt samarbete går bra så finns det ingen gräns för hur stora möjligheterna är, säger Lennart Johansson, försäljningschef på New Wave.

Coop Forum har haft för dålig snurr på försäljningen av sina plagg. För att försöka hitta ett sortiment som attraherar kunderna mer har man inlett ett treårigt samarbete med New Wave Group. De båda parterna ska samarbeta om varuhusens klädavdelningar. Lennart Johansson , försäljningschef för bland annat varumärket Clique på New Wave Group, bedömer att avtalet är värt mellan 80 och 100 miljoner kronor per år under de tre år avtalet gäller. Han sticker inte under stol med att han hoppas på mer. – New Wave har många olika varor att erbjuda. Det är klart att vi hoppas på att samarbetet ska gå bra. I framtiden skulle det kunna innebära ett vidare samarbete där även andra varor än kläder kan ingå, säger Lennart Johansson. Han påpekar att New Wave även har hemtextil och glas bland sina produkter. Coop Sveriges informatör Märit Wikström ställer sig neutral i frågan om ett utökat samarbete. – Vi inleder samarbetet nu och om tre år ska vi utvärdera. Det är klart att vi hoppas på ett bra samarbete, men att utöka till glas eller hemtextil är inte aktuellt i dagsläget, säger hon. Det är de gamla märkena av dam- och herrkläder samt kläder för barn mellan åtta och femton år som nu skrotas till förmån för New Waves fritidsinspirerade kläder. Coop Forum har hittills haft något högre modegrad på framför allt damplaggen än vad man får med det nya samarbetet med New Wave. – Från årsskiftet så blir plaggen något mer fritidsinriktade och vi får också ett mer klassiskt mode, säger Märit Wikström. Hon tror att kunderna kommer att känna igen flera av de märken Coop Forum nu får in i stormarknaderna. Däremot behåller Coop det egna klädmärket Friends för baby och småbarn. Med det nya samarbetet blir också inköpsorganisationen för kläder nationell. Tidigare har kläderna köpts in för att passa skandinaviska kunder. Nu ska de bara passa de svenska. – Det är en väsentlig skillnad i vad som går hem i de olika nordiska länderna. Därför ser vi mycket positivt på att vi nu bara köper in och anpassar oss helt efter den svenska kundens behov, säger Märit Wikström. Från januari 2008 syns det nya samarbetet ute i varuhusen. Förutom själva kläderna ska New Wave också svara för bland annat sortiment, leveranser och klädavdelningarnas utseende ute i varuhusen. Det innebär att vissa Coop Forum kommer att bygga om sina klädavdelningar något. – Kunderna ska se skillnad. I vissa fall ska vi bygga färdigt en redan påbörjad layout, men avdelningarna ska vara enhetliga över hela landet, säger Lennart Johansson. Hans förhoppningar är att också de fria kooperativa föreningarna i Sverige ska tycka om New Waves utbud och ansluta sig och att samarbetet på sikt därmed ska växa ytterligare. Skulle samarbetet utökas och komma att gälla även de fria Coop-butikerna eller andra varor än kläder så är möjligheterna enorma. – Det finns en jättepotential i ett samarbete om även de fria föreningarna vill vara med, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063