Han ser världen via shopping
– Konsumtionen har varit den främsta identitetsbyggaren i våra liv under de senaste femtio åren, säger han. Tidigare generationer hade arbetet, familjen, församlingen eller jorden som främsta identitetsbärare, men nu är vi det vi konsumerar, säger Henrik Mattsson. Han medger att det kan låta både ytligt och lite cyniskt, men hävdar att det gjort människorna fria att forma sina egna liv. De behöver inte längre vara fångna i regler som påtvingats dem av till exempel kyrkan, traditionen eller konventionen. – Visst har vår nya religion, konsumismen, sina negativa konsekvenser. Jag har tjatat om miljöfaror och brist på respekt för mänskliga rättigheter i mer än tjugo års tid, men det är först nu som tillverkare, handlare och konsumenter börjat ta frågorna på allvar, säger han. Som gammal inköpare vet han att det aldrig går att garantera produktionen om man samtidigt pressar priset. Att låga priser har ett pris i form av exempelvis barnarbete och allergiframkallande ämnen i kläder. – Visst har levnadsvillkoren i tidigare mycket fattiga länder blivit bättre jämfört med hur det var innan lågprisproduktionen startade, men när det blivit dyrare i ett land tenderar lågprisaktörerna att flytta produktionen till nya länder där löner och arbetsförhållanden fortfarande är usla. Men så går det inte att fortsätta i all oändlighet. Den långsiktiga trenden går mot en mer vuxen, ansvarsfull konsumtion, säger han, och hävdar att fördelen med vår nya konsumtionsreligion är att den ger varje människa möjligheten till egna etiska ställningstaganden. Att shopping är ett redskap att förstå världen bättre. Henrik Mattsson är lite skeptisk till den rådande superkonjunkturen. – Det finns många hot mot köpfesten. Terrorhot och farsoter kan förstås ändra bilden snabbt, men det främsta hotet är nog den ökade visdomen, vuxentrenden, som jag talade om nyss. Människor tröttnar på själlös konsumtion, och väljer andra njutningar. För att klara sig måste handlarna förstå att de ska bemöta sina kunder med mycket större värme och respekt. Under hösten 2007 kommer vi, enligt den trendförutsägelse som Henrik Mattsson gjorde för flera år sedan, att vara mera eftertänksamma i våra konsumtionsval och aktiviteter. Vi söker skönhet, stannar upp och njuter av att se skymningshimlen spela sig i vattnet. Hösten stora färg blir beige. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 33 – första numret efter sommaren ute nu!