Allt för många reor urholkar förtroendet
Trots att det är en gammal saga, som de flesta vid det här laget borde ha hört, finns det många människor som fortfarande ropar samma sak gång på gång så att omgivningen tröttnar och inte längre bryr sig. Inom handeln är man dock inte så dumma att man ropar exakt samma sak varje gång. Här varierar man ordet Rea med Total utförsäljning, Fyndpriser och Halva reapriset. Men effekten börjar bli densamma, när konsumenterna har hört det tillräckligt många gånger så reagerar de inte längre. Visst måste handeln fortsätta att hålla reor. Det är ett oöverträffat sätt att kunna balansera sina lager. Reorna innebär att handeln kan göra en viss vinst, om än mindre än kalkylerat, för varor som inte säljer lika bra som beräknat. Istället för att de till slut blir osäljbara och en ren förlustaffär. Men det är viktigt att genomföra reorna med finess och att inte underskatta konsumenterna. Ledtiderna i handeln har blivit allt kortare. Det går betydligt snabbare mellan projektering, produktion och leverans av varor idag än för endast ett tiotal år sedan. Det gör att handeln kan minska sina lager och därmed också minska risken för hyllvärmare. Samtidigt kan företagen snabbare se vilka varor som är svårsålda och vill hellre rea ut dem i ett tidigare skede. Och så skapar man en ny utförsäljning med ett fantasifullt namn. När butiker genomför den ena rabattveckan efter den andra finns det risk att man urholkar konsumenternas förtroende. Vilket pris är egentligen det rätta? Är det någon idé att handla en vara nu när den troligtvis säljs med rabatt nästa vecka? Och hur spännande är en rea, när det i vissa butiker är prisnedsättningar halva säsongen. Det finns många butiker som håller hårt på reglerna om sina reor. Som begränsar reaperioden och plockar bort osålda varor när den är slut. Och som garanterar kunderna att det utsatta ordinariepriset är vad varan tidigare sålts för och att reapriset verkligen innebär en påtaglig prissänkning. Det är också vid dessa butiker som man fortfarande ser de klassiska köerna utanför entrén den första readagens morgon. I Frankrike är reorna starkt reglerade. Det är lagstadgat under vilken period reorna kan genomföras och hur mycket priserna minst ska vara sänkta. Att det ska gå så långt även i Sverige skulle inte gagna någon. I dagarna startade varuhuset Harrods i London sin julskyltning. Redan i augusti börjar man ropa ”Julen kommer”. Fan tro´t.