23948sdkhjf

Stora slantar läggs på småttingar

Att sälja produkter för barn är en bra affär. Samtidigt som det föds fler barn än på länge så är föräldrarna ofta äldre och därigenom också mer stadda i kassan. Att lägga pengar på sina småttingar är något som många prioriterar.

Den bransch som just nu har den starkaste försäljningstillväxten inom svensk handel är leksaksbranschen. Siffror från Handelns Utredningsinstitut, HUI, visar att försäljningsökningen så här långt i år ligger på 17 procent. Även andra produkter kring barn är på stark frammarsch. – Det är allt från tv-spel till barnvagnar som säljer bra, allt som rör barn helt enkelt, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI. På BR Leksaker och Toys`r´us har man den senaste tiden haft en bra försäljningsutveckling. – Vi har sålt riktigt bra det senaste halvåret, säger Villy Gravengaard, direktör för Top Toy som äger både BR Leksaker och Toys`r´us. Att sommarens försäljning av barnprodukter varit extraordinär märks även hos den mindre handlaren. – Vi höll julis budget trots att vi hade satt den högt. Det blev en ökning jämfört med förra året på 15 procent, säger Nina Hahn, vd och grundare till butiken och e-handelssajten Simpleworld. Det är ett företag som säljer barnprodukter som bland annat nappflaskor, leksaker och barnvagnar. Hon tror på en framtid där kvalitet går före kvantitet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068