Stora slantar läggs på småttingar
Den bransch som just nu har den starkaste försäljningstillväxten inom svensk handel är leksaksbranschen. Siffror från Handelns Utredningsinstitut, HUI, visar att försäljningsökningen så här långt i år ligger på 17 procent. Även andra produkter kring barn är på stark frammarsch. – Det är allt från tv-spel till barnvagnar som säljer bra, allt som rör barn helt enkelt, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI. På BR Leksaker och Toys`r´us har man den senaste tiden haft en bra försäljningsutveckling. – Vi har sålt riktigt bra det senaste halvåret, säger Villy Gravengaard, direktör för Top Toy som äger både BR Leksaker och Toys`r´us. Att sommarens försäljning av barnprodukter varit extraordinär märks även hos den mindre handlaren. – Vi höll julis budget trots att vi hade satt den högt. Det blev en ökning jämfört med förra året på 15 procent, säger Nina Hahn, vd och grundare till butiken och e-handelssajten Simpleworld. Det är ett företag som säljer barnprodukter som bland annat nappflaskor, leksaker och barnvagnar. Hon tror på en framtid där kvalitet går före kvantitet.