23948sdkhjf

Stora slantar läggs på småttingar

Att sälja produkter för barn är en bra affär. Samtidigt som det föds fler barn än på länge så är föräldrarna ofta äldre och därigenom också mer stadda i kassan. Att lägga pengar på sina småttingar är något som många prioriterar.

Den bransch som just nu har den starkaste försäljningstillväxten inom svensk handel är leksaksbranschen. Siffror från Handelns Utredningsinstitut, HUI, visar att försäljningsökningen så här långt i år ligger på 17 procent. Även andra produkter kring barn är på stark frammarsch. – Det är allt från tv-spel till barnvagnar som säljer bra, allt som rör barn helt enkelt, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI. På BR Leksaker och Toys`r´us har man den senaste tiden haft en bra försäljningsutveckling. – Vi har sålt riktigt bra det senaste halvåret, säger Villy Gravengaard, direktör för Top Toy som äger både BR Leksaker och Toys`r´us. Att sommarens försäljning av barnprodukter varit extraordinär märks även hos den mindre handlaren. – Vi höll julis budget trots att vi hade satt den högt. Det blev en ökning jämfört med förra året på 15 procent, säger Nina Hahn, vd och grundare till butiken och e-handelssajten Simpleworld. Det är ett företag som säljer barnprodukter som bland annat nappflaskor, leksaker och barnvagnar. Hon tror på en framtid där kvalitet går före kvantitet. – Vår vision sedan starten har varit att sälja produkter som lever länge och kan användas av fler barn. Planen för framtiden är att dra ner på sortimentet rejält. Våra produkter är av god design och vi vill endast jobba med leverantörer som bryr sig, säger Nina Hahn. Hon tror att dagens högkonjunktur och den rådande miljötrenden båda är bra för att hennes tankar ska få ett större genomslag i branschen. – Kunderna bryr sig allt mer, och blir bara mer och mer medvetna, säger hon. Även blöjtillverkarna har märkt en ökad miljömedvetenhet, blöjtillverkarna satsar också på mer nischade produkter. – Vi har till exempel en speciell blöja som man kan använda när barnet badar. Sedan har vi en annan som är till för barn som pottränas, säger Linus Clausen, produktchef för Libero på SCA. Och frågan om Sveriges nativitet ser bra ut inför framtiden. Inte sedan 1994 har det fötts så många barn som i år och de relativt stora barnkullarna som föddes under slutet av sjuttiotalet och början av åttiotalet blir nu föräldrar vilket i sin tur göra att födslarna borde fortsätta att öka. På Brio delar man in sitt sortiment i leksaker och baby, det senare inkluderar barnvagnar, bilbarnstolar, spjälsängar och så vidare. – Just när det gäller babyprodukterna så märker vi att föräldrarna allt mer väljer produkter utifrån vilken livsstil man har. Man vill visa sin personlighet genom de varor man väljer att köpa, säger Brios vd Thomas Bräutingam. Jonas Arnberg på HUI tror att det, förutom de höga födelsetalen, finns flera förklaringar till framgången för barnprodukter: – För det första har vi en högkonjunktur just nu och det främjar hela handeln. Sedan är de företag som säljer produkter för och till barn bra på att hitta produkter som kunderna vill ha. Det är också så att vi i dag utbildar oss och gör karriär innan vi får barn, vilket gör att dagens småbarnsföräldrar har det bra ställt ekonomiskt, säger han. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 33 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109