AIK öppnar modekedja
På torsdag slår butiken The Terrace upp portarna i varuhuset Souk på Drottninggatan i centrala Stockholm. Butiken får en yta om 150 kvadratmeter. – Vi vill framför allt nå fotbollsneutrala kunder med vår butik. Det är inte en supporterbutik, vi säljer varor som helt saknar koppling till klubben, säger Niclas Rodin till Dagens Handel.se. Han är projektledare för butiken och har jobbat med detaljhandel i femton år. Han känner branschen. Bakom butiken ligger en lång diskussion om hur klubben ska kunna tjäna mer pengar på varumärket AIK. – AIK har en väldigt stor, lojal kundgrupp på 20 000 medlemmar som kommer på klubbens event. Nu hoppas vi att de kommer att stödja klubben genom att handla hos oss. Men vi hoppas också nå kunder som lockas av det tidlösa mode som många av våra supportrar har, säger Niclas Rodin. Bland de märken som The Terrace har är CC Company, Lacoste och Lyle & Scott. Butiken ser sig som konkurrent till MQ och NK. Framför allt är det mode för män, men det finns även vissa plagg för kvinnor. – Vår förhoppning är att vi ska kunna öppna fler butiker, till att börja med i Stockholmsområdet men sedan även ute i landet. Vi räknar med att det finns en risk att vi kan skrämma bort kunder som är anhängare till ett annat lag, men samtidigt hoppas vi att vi kommer att ha ett så pass attraktivt mode att det inte spelar någon roll vilka som ligger bakom butiken för kunderna. Eftersom AIK är ett börsnoterat bolag så vill Niclas Rodin inte svara på omsättningsmål eller hur mycket pengar från butiken som går till klubben.