23948sdkhjf

Cheap Monday hett i utlandet

Jeansmärket Cheap Monday växer snabbast av de svenska modemärkena.

Under förra året ökade märkets försäljning i utlandet till 100 miljoner kronor, enligt Dagens nyheter är det en tiofaldig ökning. Framför allt är det fransmän, italienare och japaner som kastar sig över Cheap Mondays plagg. – Jag tror vi kommer fortsätta att växa, även om det blir en mer normal tillväxt framöver. Jeansmärken har en tendens att leva länge medan fashionföretag ofta är kortvariga, säger Örjan Andersson, en av grundarna till tidningen. Under räkenskapsåret som tog slut i april ökade omsättningen till 175 miljoner kronor, en ökning om 450 procent. Men andra aktörer växer också på den utländska marknaden. Av de något mindre företagen är Gudrun Sjödén är det största modemärket utomlands. Hennes plagg säljs i 32 länder. Björn Borgs exporttillväxt låg på närmare 150 procent förra året.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094