Digital skivförsäljning ökar
Sett till försäljningen över hela världen beräknas den totala skivförsäljningen, inräknat alla slags distributionsformer, öka till 40,4 miljarder dollar år 2011. Det kan jämföras med 36 miljarder dollar förra året. I Sverige väntas dock skivförsäljningen minska snabbt. Enligt den årliga framtidsstudien Global Entertainment & Media Outlook från Öhrlings Pricewaterhouse Coopers är svenskarna mindre benägna att köpa musik. De första sex månaderna minskade försäljningen av skivor i Sverige, både fysiska skivor och digitala nedladdningar, med 10,7 procent. Det är en ökning dubbelt så stor som samma period förra året. Totalt väntas marknaden minska med över 40 procent från 203 miljoner dollar 2006 till 115 miljoner dollar år 2011. Men ett ljus i mörkret är att den digitala skivförsäljningen ökar. De första sex månaderna i år ökade den digitala försäljningen med 21 procent i Sverige, men det är från små volymer. Den digitala skivförsäljningen i Sverige väntas 2011 stå för tio procent, eller ungefär 34 miljoner dollar, av det totala försäljningsvärdet.