Elgiganten presenterar stolta planer
På tisdagen presenterade Elgigantens vd Henrik Bjönnes företagets expansionsplaner och visade upp det utvidgade och uppfräschade varuhuset på Kungsgatan i Stockholm, som invigs på torsdag. - Det nya varuhuskonceptet innebär att vi har allt under ett tak. Kökskunder ska inte behöva gå någon annanstans för att kompletteringshandla säger Henrik Bjönnes och visar runt bland de designade utställningsköken. Han har en stark tro på hemelektronikbranschen: - Hemelektronik sågs tidigare som lyxartiklar som människor kunde avvara när tiderna blev sämre. I dag är telefoner, datorer och tillbehör till de nödvändighetsartiklar som vi behöver för att klara vardagslivet, och därför räds vi inte en eventuell konjunkturnedgång, säger han. Elgiganten finns i dag på 37 orter. Företaget har 57 varuhus. Planerna för de närmaste tre till fem åren är att etablera Elgiganten på 25 nya orter, och att samtidigt öka omsättningen i befintliga varuhus. - Utvidgningen och sortimentsförnyelsen på Kungsgatan beräknas öka omsättningen här med 40 procent första året, säger Henrik Bjönnes. Elgiganten omsatte fem miljarder år 2006/2007. Målet är att dubbla omsättningen inom fem år.