23948sdkhjf

Ekosuget ökar snabbare än väntat

Trycket på ekologiska livsmedel har ökat så kraftigt att livsmedelskedjorna måste gå utanför Sveriges gränser för att kunna tillfredställa kundernas önskemål.

– Sverige behöver växa upp när det gäller det ekologiska sortimentet. Kunderna vill ha ett mycket större utbud än vad vi kan erbjuda i dag, säger Icas miljöchef Kerstin Lindvall till Göteborgs-Posten, GP. Enligt tidningen har bland annat Ica sett en ökning av försäljningen av ekologiska varor med 30 procent bara i år, ökningen för Coop är hittills 18 procent och för Axfood är den elva procent hittills. Men då är Coops andel av ekologiska varor högre redan från början än de andra två kedjornas. Coop har förutom frukt och grönt närmare 870 artiklar i sitt ekologiska sortiment, närmaste konkurrenten Ica har 400 artiklar. Nu efterlyser de tre stora livsmedelsjättarna i Sverige mer produktutveckling för att kunna möta efterfrågan. Bland annat saknas det ekologiska alternativ inom färdiglagad mat menar de. Ett av problemen är bristen på ekologiska råvaror som frukt, kött, ägg och även mjölk. Coops miljöchef Mikael Robertsson tar bröd som ett exempel: – När vi fortfarande hade kooperativa bagerier hade vi kanske 16 sorter ekologiskt bröd. I dag finns Saltå Kvarn och en del lokala bagerier. Det räcker inte, säger Mikael Robertsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078