Ekologisk barnmat på burk ökar
Ekologisk barnmat på burk är en snabbt växande marknad i Sverige. Under 2005 ökade kategorin med 53 procent. De stora aktörerna i branschen tror att ekologisk barnmat på burk kommer att fortsätta öka och spela en allt viktigare roll skriver www.ekoweb.nu. Detta trots att försäljningen inte ökade lika mycket 2006 och de stora ökningarnas tid kanske är förbi. Under 2006 ökade försäljningen med 16 procent medan den konventionella försäljningen ökade med 5 procent. Totalt värderas marknaden för ekologisk barnmat på burk till cirka 60 miljoner kronor i butiksledet. Den svenska markanden har tre dominerande aktörer: Semper, Nestlé och Hipp. Semper har 52 procent, Nestlé 37 procent och Hipp 11 procent av den totala marknaden för barn-burkmat. Hipp är den i särklass största aktören med 70 procent (41 mkr) av marknaden. Därefter kommer Semper med 25 procent (15 mkr) och Nestlé med 5 procent (4 mkr) av marknaden. Hipp har nu kopplat greppet om den svenska marknaden för ekologisk barnmat och ökat sin andel av marknaden med 10 procent. Både Semper och Nestlé tappar marknadsandelar med 5 respektive 3 procent. Den största delen av tillväxten för ekologisk barnmat på burk står Hipp för som 2006 ökade sin svenska försäljningen med 24 procent att jämföras med hela 72 procent. Hipp saluförs via grossistfirman Arvid Nordqvists, tillverkningen sker i Tyskland. Semper visar en försäljningsökning på cirka 15 procent jämfört mot 2005 års ökning på 2 procent. Företaget Semper påbörjade en satsning på ekologisk sortiment uför två år sedan med bland annat ny design på burkarna och flera nya produkter. Däremot minskar Nestlé sin försäljning med cirka 20 procent, en negativ trend som inleddes under 2005 då försäljningen minskade med 1 procent. Semper har all tillverkning i Sverige. Nestlés ekologiska barnmat tillverkas också i Tyskland. Hipp säljer mest eko-barnmat på burk, företaget har också störst sortiment, men det är Semper som leder barnmats eko-toppen med den produkt som säljer bäst. Tendenserna inom barnmat på ett internationellt plan och den tilltagande eko-trenden talar för fortsatta ökningar på den svenska marknaden. Men ännu så har försäljningen en bra bit kvar innan den når nivåerna i som Tyskland och Storbritannien. En annan faktor som pekar på ökad försäljning framöver är att det fötts många barn under det senaste året och de kommer snart att börja äta burkmat skriver www.ekoweb.nu