23948sdkhjf

Gymgrossisten har spänstigt resultat

Dyrare råvaror men större intresse för kroppsbygge gör det allt lönsammare att sälja kost och råd om muskelbygge, vilket kan utläsas av Gymgrossistens Delårsrapport för andra kvartalet 2007. En het mjölkmarknad pressar dock proteinpriserna uppåt. Som kunder syns en fördubblad andel kvinnor. Hälsotrenden i allmänhet uppges medverka till det positiva resultatet.

Gymgrossistens omsättning under perioden har ökat med 24 procent. Rörelseresultatet förbättrades jämfört med samma period föregående år med 45 procent. Resultatet efter skatt förbättrades med 59 procent och uppgick till MSEK 7,3 (4,6), vilket motsvarar SEK 1,23 per aktie. Gymgrossisten tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer kosttillskott. Gymgrossisten är via sina Internetbutikerna en av Nordens största försäljare av kosttillskott. Verksamheten startades 1996. Den årliga tillväxten har varit cirka 36 procent. Gymgrossisten har redovisat vinst samtliga verksamhetsår. Efter utgången av kvartalet offentliggjordes ett förvärv av Bodystore, en e-handel inom hälsokost och naturlig hudvård. Gymgrossisten erbjuder förutom kostprodukter, tjänster av dietist och personliga tränare. Hälsotrenden bidrar Omsättningen under det andra kvartalet 2007 ökade med 26 procent och uppgick till MSEK 25,2 (19,9). Trender i samhället samt medias fokusering på kost och hälsa under våren har bidragit till ökad försäljning. I linje med det första kvartalet 2007 har andelen av protein fortsatt att minska i jämförelse med helåret 2006, på grund av breddning av sortiment och produktutbud. men också som ett resultat av satsningen på de kvinnliga kunderna. Viktminskande kvinnor och viktökande män Enligt Gymgrossitens kvartalsrapport har kvinnor och män har olika konsumtionsmönster. Kvinnor köper till större del viktminskningsprodukter, måltidsersättare samt vitaminer och mineraler. Män köper mer protein, viktökningsprodukter och kreatin. Satsningen på kvinnor har påverkat fördelningen av nya kunder. Andelen kvinnor bland de nya kunderna ligger på 20 procent av totalt antal nya kunder, jämfört med 11 procent under helåret 2006. Stigande proteinpriser Då protein fortfarande utgör den största delen av försäljningen så påverkas Gymgrossisten, av ökande priset på råvaran. Orsakerna bakom de höjda priserna är bland annat ökade kapitalkostnader hos leverantörer, långvarig torka, utslaktning av mjölkkor, ökad konsumtion av mjölkprodukter i utvecklingsländer samt ökade kostnader för mjölkproduktion. Den överhettade mjölkmarknaden med ökad internationell efterfrågan pressar upp priserna. Förbättrade resultatmarginaler Bruttovinstmarginalen förbättrades jämfört med föregående år och uppgick till 35 procent(32procent) för halvåret och till 36 procent ( 33 procent ) för andra kvartalet. Resultatet efter skatt förbättrades till MSEK 7,3 (4,6) och vinst per aktie till SEK 1,23 (0,77). Periodens resultat efter skatt ökade med 59 procent och uppgick till MSEK 7,3 (4,6).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063