Turism viktig för handeln
Hela tio procent av detaljhandelns försäljning består av de pengar som turister väljer att spendera på shopping. Det är en siffra som enligt Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel och styrelseledamot i Svensk Turism, har alla möjligheter att öka. – Många inom handeln säger fortfarande att om bara turisterna kommer in i butiken så tar vi hand om dem. Men handeln behöver engagera sig mer och ta större ansvar än så, helt enkelt för att det kan bli lönsamt, säger hon. Samarbete krävs Att arbeta med att Sverige blir ett attraktivt resmål för både svenska och utländska turister är enligt Yvonne Ingman inte bara hotellens och researrangörernas uppgift. – Det handlar om att alla samarbetar, säger hon. Inför sommaren 2007 har 69 företrädare för turismen i Sverige gått ut med ett upprop till turistministern Maud Olofsson där man uppmanar regeringen att öka anslagen till turistmarknadsföringen från 100 miljoner per år till 300 miljoner. – Om vi tittar på Norge, Danmark och Finland för de en mycket mer aggressiv marknadsföring då de har mycket större summor att arbeta med än vad vi har. Det får till följd att i länder som Japan och Kina, varifrån allt fler och köpstarka turister kommer, har folk inte klart för sig vad Sverige har att erbjuda. – Vi har god design både när det gäller kläder och möbler. Det är något som till exempel unga japanskor vill shoppa när de är ute och reser, och det måste vi bli bättre på att förmedla, säger Yvonne Ingman. Finns redan i Skellefteå I Skellefteå uppmärksammade man att 195 miljoner handelskronor lämnade kommunen varje år. För att motverka detta startade man ett bolag som fått namnet Skellefteå Erbjuder. Det är ett samarbete mellan olika näringar och kommunen som främjar turismen i området och ger hela bygden god tillväxt. Yvonne Ingman vill också framhålla Glasriket och Torsten Janssons krafttag kring att förändra området från en sömnig plats till en ort som erbjuder turisterna bra boende, shopping och olika aktiviteter som passar hela familjen. Kontakta turistbyrån De tips hon vill ge handlare som vill satsa på shoppingturism är att först starta ett samarbete med ortens turistbyrå. – Det är dit turisterna som inte åker på någon typ av paketresa vänder sig för att få veta vad orten har att erbjuda, säger hon. Nästa steg är att hitta fler samarbetspartner som till exempel kommunen och olika attraktiva resmål på orten som nöjesfält, kulturarrangemang, sportevent eller naturupplevelser. Överträffa förväntningarna Det gäller även att ständigt känna av vad som är på gång på orten. – Om man har en festival eller ett stort sportarrangemang som lockar tusentals besökare är det inte så bra för affärerna att inte ha längre öppettider eller att ha semesterstängt. Det gäller tvärtom att alltid överträffa turisternas förväntningar.