23948sdkhjf

Försäljning av prillan trillar

Fördubblingen av tobaksskatten har gjort att försäljningen av snus att drastisk minska. Dominerande Swedish Match förlorar mest pengar.

I början av året fördubblades skatten på snustobak till 246 kronor per kilo, vilket innebär ett påslag på upp till cirka tio kronor per dosa. Resultatet lät inte vänta på sig. Hamstring gav uppgång Efter en kraftig uppgång fjärde kvartalet i fjol med 25 procent, då snusare i Skandinavien lagrade på sig dosor inför skattehöjningen har nu resultatet vänt till det motsatta. Försäljningen ligger 9 procent lägre än i fjol. Antaganden finns också att skattehöjningen förmodligen fått många att sluta snusa. – Om man rensar bort hamstringen på snus, som vi uppskattar till 13 miljoner dosor, och ser till den underliggande försäljningen så har vi en volymökning i Skandinavien på helåret på 3 procent och i Sverige på 1 procent, säger Sven Hindrikes till TT. Lågprissnuset som växer snabbast. Men det bidrar också till att hålla nere rörelsemarginalen. Viss nytändning av cigarrer För produktområdet cigarrer ökade dock försäljningen med 3 procent till 857 miljoner kronor, medan rörelseresultatet minskade med 8 procent till 163 miljoner kronor. Swedish Match-aktien föll med omkring 3 procent på Stockholmsbörsen. De totala volymerna har under våren varit åtta procent lägre än i fjol, enligt undersökningsföretaget AC Nielsen. Swedish Matchs vinst inom produktområdet snus minskade under det första kvartalet med över 150 miljoner kronor. Oförutsedd lång återhämtning – Det har tagit längre tid för marknaden att återhämta sig än vad vi hade förväntat oss, säger Ewa Hagert, marknadsdirektör på Fiedler & Lundgren, till TT som med en andel på omkring sex procent är tvåa på den svenska snusmarknaden

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063