23948sdkhjf

Vinster sjunker i köpfestens kölvatten

Sällan har köpglädjen skådat sitt motstycke i landets handel. Men trots att pengarna rullar in, blir marginaler allt snävare och nu framträder nya tendenser inom detaljhandeln: Vinsterna börjar sjunka. Vilket bland annat märks inom lågpriskedjorna.

Trots detta noterar nu flera butikskedjor minskade vinster. Ökad konkurrens har medfört ökad prispress med följden att marginalerna minskar. Paradoxalt nog fortsätter många kedjor att expandera. Till exempel har Sibas vinstmarginal har de tre senaste åren sjunkit från 2,8 till 0,6 procent uppger Dagens Industri. Även rusta visar på en tillbakagång från en vinst på 7,8 procent år 2004 till minus 2,4 procent för de första 8 månaderna i fjol. Många om samma kaka Även Överskottsbolagets marginaler speglar en liknande utveckling. Trots en ökad försäljning under förra årets första åtta månader sjönk rörelseresultatet med 20 procent. "Lågprishandeln har ju ändrat karaktär över tiden, den står för en mycket större del av handeln i dag", säger Stefan Karlsson, koncernchef för Runsvengruppen som äger Överskottsbolaget. En förklaring är konkurrensen från mataffärer, som börjat öka sitt utbud av allt ifrån hygienprodukter till grillar och köksutrustning. "Om du går tillbaka till år 2000 fanns det ett tiotal Willys inom dagligvaruhandeln. I dag finns det hundra och dessutom har Netto och Lidl kommit in", säger Stefan Karlsson, till DI. Ljuspunkter finns Bildelsföretaget Biltemas franchisetagare märker av dessa tendenser Undantag med ökande resultat kan dock detaljisterna Elgiganten och Jula glädjas åt. Elgiganten redovisade en vinst på 223 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret den 1 maj i fjol till den 31 april i år, en uppgång med 60 procent sedan året innan. Kedjan har vänt marginalerna från 2,2 procent under det brutna räkenskapsåret 2004/2005 till årets 4,5 procent. Jula omsatte i fjol 1,3 miljarder kronor, en ökning med 300 Mkr. Bakslag kan vara på gång Henrik Öhman , analytiker på Handelns Utredningsinstitut, är just stora volymer vägen till framgång för detaljhandelsbolagen. Frågan är bara när marknaden blir mätt. Branschen har haft ökande försäljningstal de senaste tio åren. "Det är klart att uppgången måste mattas av och rent av vända", säger han vidare till DI, och menar att omslaget kan komma redan nästa år, räntan spelar en central roll, då mycket av handeln är lånefinansierad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063