Ikea Sverige slår rekord och öppnar nytt
Under 2006 ökade försäljningen av möbler med 10,1 procent i löpande priser till 32 miljarder kronor, enligt Handelns utredningsinstitut (HUI). Det kan jämföras med en tillväxt på 8,4 procent för sällanköpshandeln överlag. Även 2007 ser ut att bli ett bra år för möbelhandeln med förväntad tillväxt på 6 procent. - Det finns ett stort intresse för möbler. Branschen har lyckats genom att sänka priserna och minska livslängden för sina produkter, säger Henrik Öhman, analytiker på HUI till DN. Det är Ikea som står för lejonparten av tillväxten. Möbeljättens omsättning mot kund ökade med 12 procent till 12,8 miljarder kronor under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2006. Det innebär att Ikea i dag utgör hela 40 procent av den svenska möbelbranschen. Det har gått nästan femtio år sedan det första Ikeavaruhuset i Älmhult invigdes. Och expansionen fortsätter. i början av 2006 öppnade Ikea nya varuhus i Kalmar och Haparanda. Inom kort öppnas ännu ett Ikeavaruhus i Karlstad. Ett breddat sortimentet, fler stilar och tätare med nyheter än tidigare är några av faktorer som bäddar för Ikeas fortsatta framgångar. Men övriga handlare har inte lyckats dra nytta av svenskarnas sug efter nya möbler i landet. Fackhandels kedjan EM, som har 59 butiker i Sverige, växte endast med 5,5 procent i fjol. Svenska Hem minskade omsättningen kund från 1,2 miljarder kronor 2005 till 1,1 miljarder kronor i fjol. Även Mio, landets näst största möbelkedja med både egna och fristående butiker, har det svårt. Under räkenskapsåret som slutade i april i år minskade omsättningen mot kund med närmare 1 procent till 2,2 miljarder kronor. Det har medfört att butiksnedläggningar blivit följden. På drygt ett år har antalet butiker inom Svenska Hem minskat från 34 till 31 medan antalet Mio butiker minskat med fyra stycken till nuvarande med bestånd på 64 stycken.