Satsa på Sverige som shoppingparadis
Årets sommar ser inte ut att bli mindre hektisk. Handelns Utredningsinstitut, HUI, spår att försäljningen i handeln kommer att öka med sex till sju procent, mätt i fasta priser, under sommarmånaderna jämfört med samma period förra året. Det är en trend som har stått sig länge, ända sedan 1995 har sommarförsäljningen slagit nya rekord, år efter år. För vissa branscher är de tre sommarmånaderna extra viktiga. Det är till exempel färghandeln, som kan räkna med inte mindre än trettio procent av sin årsomsättning under denna period. Sport- och fritidshandeln, järn-, bygg- samt dagligvaruhandeln får också ett rejält uppsving under sommaren, liksom Systembolaget. Men även om butiken ligger på en turistort så innebär sommaren inte automatiskt klirr i kassorna. Strålande sol kan innebära att semesterfirarna väljer stranden före butikerna, ihållande regn kan få sommargästerna att utebli. Andra turistattraktioner kan konkurrera ut shoppingen som sommarnöje och bristen på turistmål kan få potentiella kunder att åka någon annanstans. Det är viktigt att handeln agerar aktivt för att locka såväl turister som bofasta kunder till butikerna. Men den stora turistsatsningen behövs det hjälp till. Regeringen med turistminister Maud Olofsson i spetsen har uppmanats av en stor grupp företrädare för turismen i Sverige att öka anslagen till turistmarknadsföringen. Jämfört med våra nordiska grannländer har vi en alltför blygsam marknadsföringsbudget. En satsning på Sverige, inte bara som turistland utan också som shoppingparadis kan innebära både välfyllda stränder, nöjesparker och köpcentrum. Och fler arbetstillfällen. Året om.