Handeln tror på sommaren
Svenska handlare tror på en bra sommar både sett till försäljning och till nyanställningar. Det visar juni månads Handelsbarometer som presenteras av Svensk Handel. Handelsbarometern för juni visar att tre av fyra handlare tror på en försäljningsökning under sommaren för detaljhandeln i stort. Lika många tror också att försäljningen i den egna butiken ska öka. Dessutom tror fler handlare i junibarometern än i majbarometern att man behöver anställa, där syns en ökning från 15 till 21 procent. – Att handeln nu går så bra är ett tecken på att man nu både tror på och ser möjligheter för tjänstenäringens utveckling, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel till Dagens Handel. – Den redan starka detaljhandeln fortsätter att visa styrka, nu också i form av större nyanställningsbehov. Det bekräftar bilden av den privata tjänstenäringen som den bransch där de nya jobben skapas, säger Yvonne Ingman i ett pressmeddelande. Enligt barometern når handlarnas Konfidensindex den näst högsta framtidstron sedan mätningarna startade för ett år sedan. Bara lagom till julhandeln under november 2006 låg konfindensindexet högre (127) än i juni 2007 när det ligger på 120. E-handeln ger de fysiska handlarna en ökad konkurrens. Men de fysiska butikshandlarna tror på att möta e-handelskonkurrensen med utökad service och med att även själv erbjuda e-handel som ett komplement. – Handlarpanelen upplever en ökad konkurrens från e-handeln, men inte i den utsträckning man kanske hade kunnat tro, säger Yvonne Ingman.