Bra år för svenska kedjor
Hemtex försäljning under räkenskapsåret 2006/2007 visar på en ökning om 27 procent till 1 471 miljoner kronor. Rörelseresultatet på helåret steg till 222 (181) miljoner kronor. Det ger en rörelsemarginal på 15,1 (15,6) procent. En ökad andel butiksomsättning i koncernen, fördelaktig valutakursutveckling och lägre inköpspriser påverkade resultatet positivt. Under det fjärde kvartalet sjönk dock rörelseresultat till 18,8 (23,2) miljoner kronor, huvudsakligen som en följd av minskade grossistintäkter, ökade logistikkostnader samt en negativ påverkan vid värdering av utestående terminskontrakt. – Som helhet har året präglats av fortsatt expansion och bra försäljning i våra butiker, med fler kvitton och ökade snittköp. Under det fjärde kvartalet steg försäljningen i jämförbar butik på samtliga våra marknader, säger Hemtex vd, Anders Jansson i ett pressmeddelande. Även Clas Ohlson har kommit med sitt bokslut för 2006/2007 i dag. Försäljningen under verksamhetsåret 2006/2007 uppgick till 4 101,2 miljoner kronor, vilket är en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Av försäljningen fördelar sig 3 985,7 miljoner kronor på butiker och 115,5 miljoner kronor på postorder/internet. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 537,8 miljoner kronor, en ökning med 10 procent jämfört med föregående år (491,0). Försäljningsökningen var 16 procent för butikerna varav jämförbara butiker var 2 procent högre i lokala valutor. Hos NetOnNet uppgick försäljningen för räkenskapsåret 2006/2007 till 1 159,7 (927,4) miljoner kronor, en ökning på 25,0 procent. Resultat efter skatt uppgick till 8,5 (15,5) miljoner kronor.