Mp3-spelare stagnerar
Det är den allt hårdare konkurrensen från musikmobiler som tagit udden av mp3-spelarens försäljningskurva. Under årets första kvartal såldes 159 000 mp3-spelare i Sverige. Samtidigt såldes 483 000 musikmobiler. Antalet sålda mp3-spelare ökade visserligen med 22 procent, men efter kraftiga prissänkningar innebar det att marknaden minskade något. Prognosen för andra kvartalet är en volymökning med 1 procent, vilket innebär en avsevärd minskning av det sammanlagda försäljningsvärdet. - Marknaden väntas visa en relativt låg tillväxt under andra kvartalet 2007, säger David Larsson, marknadsanalytiker på IT Research som undersökt mp3-spelarförsäljningen. Sjunkande priser ger dock en stark tillväxt för spelare med högre minneskapacitet, särskilt 2GB. Mp3-spelare får nu ökad konkurrens av bland andra musikmobiler som mer och mer integreras med tjänster för nedladdning av musik-, video samt även TV. Dessa båda marknader kommer dock att utvecklas parallellt.