23948sdkhjf

Handeln tjänar på att pingsten togs bort

Vinnarna för nationaldagsfirandet är livsmedelsbutikerna och bagerierna. Men helgdagen är så ny att firande svenskar och handeln inte har erfarenhet av vad som säljer bäst.

Det varma vädret gör att många svenskar väljer att grilla, men handeln kan inte vänta sig något jätteuppsving. Runt 200 miljoner kronor i merförsäljning bör livsmedelshandeln få in. Gör handlarna något speciellt för att få kunderna att fira nationadagen? – Nej, de gör inte det. Vi kan se att handelns försäljning omfördelas från traditionellt torsdag till tisdag den här veckan, och kanske kan vi till och med vänta oss en liten minskning av försäljningen under onsdagen, säger Meta Troell på Svensk Handel till Dagens Handel. Kan man se vad handeln bör satsa på? – Det är svårt att se eftersom nationaldagen sammanfaller med examenstider. Därmed vet vi inte om en flagga som säljs, livsmedel och nya kläder beror på att man ska fira nationaldagen eller på att ungdomar tar studenten. Tar nationaldagen den omsättning som handeln missar genom den slopade Annandag pingst? – Snarare tror jag att handeln tjänar på att Annandag pingst togs bort. Eftersom det var en långhelg då många valde att åka bort så tappade handeln en del på det. Kanske gick viss del av pengarna till resor eller upplevelser i stället. Men nu när pingsthelgen är en vanlig helg längdmässigt och vi har fått en nationaldag så tror jag att handeln bör få ett litet uppsving, säger Meta Troell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063