23948sdkhjf

Marknaden missar den mest köpstarka gruppen

Nära 3,5 miljoner personer av båda könen identifierar sig inte med reklambranschens och produktmakarnas bild av konsumenter. Vilket beror på att de som finns i reklamen är mellan 20 och 30 år. Medan landets befolkning till trettioåtta procent består av personer som är 50 år eller äldre.

Samtidigt nås vi av en nyligen genomförd undersökning som visar att kvinnor 50-plus är trötta på att porträtteras som yngre i reklamen och vill ses som de vackra, självständiga kvinnor de är. Och medan samhället vanligtvis betraktar kvinnor över 50 som gamla anser nästan 90 procent av kvinnorna i undersökningen, som alla är över 50, att de är för unga för att klassas som gamla. Marknadsförare har under lång tid antagit att om de använder yngre kvinnor i reklam trots att målgruppen egentligen är äldre, så når man dem bättre med sitt budskap. Man har i reklambranschen och i många andra sammanhang förutsatt att de flesta kvinnor vill identifiera sig med yngre. Men dagens kvinnor har en annan syn på att vara 50-plus och behöver inte längre lockas med ungdom. Och kundgruppen 50-plus blir en allt viktigare grupp att tilltala på rätt sätt, inte minst inom handeln. Konsumtionsboomen är definitivt inte något som bara hör de yngre till. Och morgondagens pensionärer har en helt annan konsumtionsmöjlighet än dagens. Fram till 2030 fördubblas antalet pensionärer. De kommer att kräva en rad nya varor tjänster som öppnar nya möjligheter för exempelvis handeln. Hälften av alla fyrtiotalister har pensionssparat i 20 år. Och många äger ett småhus i en större stad som de förmodligen säljer en dag medan de fortfarande orkar sätta sprätt på pengarna. Här har attityden svängt, det främsta målet är inte längre att behålla huset så länges om möjligt för att barnen ska få ärva. 50-plussarna sugna på att leva livet och själva använda pengarna till det de har drömt om. Tillsammans med sitt pensionskapital får de gott om pengar som de säkert vill använda. Många 50-plussare, framför allt bland männen, men också kvinnorna, är dessutom mycket tekniskt intresserade. De har god datorvana och kan handskas med mobiltelefoner. Men de identifierar sig inte med de coola tonåringar som it-företagens marknadsföring vänder sig till. Och de vill inte uppfattas som okunniga och bli fördomsfullt behandlade när de besöker databutikerna. Hemelektronikkedjorna är dåliga på att marknadsföra sig mot kvinnor och ta tillvara deras köpkraft. För medelålders kvinnors intresse för tekniska prylar växer. I USA fattar kvinnorna beslut om 75 procent av alla inköp av tekniska prylar. Trenden är liknande i Sverige. Därför är det hög tid att såväl handeln som reklambranschen får upp ögonen för 50-plussarna. Att de sätter sig in i den bild som dessa viktiga konsumenter har av sig själva för att förstå dem och kunna erbjuda rätt produkter på rätt sätt. Tidsandan har svängt. Förändringar i befolkningen innebär att nya attityder bildas och därmed nya vanor och ny efterfrågan uppstår. För dem som identifierar behoven öppnas nya marknader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062